Nejslavnější hvězdy dneška v sobě spojují flexibilitu internetu a šarm lidí z davu.
Letos v únoru je to přesně deset let, co trojice zaměstnanců on-line transakčního webu PayPal v kalifornském San Bruno založila zpočátku nenápadnou společnost YouTube. On-line streamování videa tím prošlo obrovským skokem vpřed, zrodil se však rovněž počátek nové generace celebrit – YouTuberů.
Vlivnější než herci
Komu patří nejsledovanější kanál na YouTube? Pokud hádáte zpravodajské korporace nebo hvězdy popmusic, jste vedle. Zdaleka nepopulárnější je youtuber Felix Arvid Ulf Kjellberg, známější jako PewDiePie, jehož kanál specializovaný na videohry sleduje přes 34 milionů subscriberů. V přehledu desítky nejlepších ho sice doplňuje i Kate Perry, Eminem nebo Rihanna, dominující pozice youtuberů, kteří se vypracovali do čelních příček pouze skrze svá videa šířená na YouTube, však nelze popřít.
Youtubeři v sobě obsahují dílem klasické stand-upové komiky, dílem se mnozí montují do dalších témat. Někteří youtubeři se zaměřují více na herní kulturu, jiní na parodie filmů nebo hudebních klipů, další zase na lifestyleová témata jako třeba Jenna Marbles, s necelými 15 miliony subscribery další členka deseti nejpopulárnějších kanálů. Společné mají jedno: jsou zábavní, sexy a časově úsporní. Jejich nejnovější video je možné si doplnit při čekání na autobus, na rozdíl od produktů bavičů minulé éry.
Raketově rostoucí popularita youtuberů došla dokonce tak daleko, že ve výzkumech mezi teenagery předběhli své "kolegy" ze světa pop music, filmu a televize. To celé aniž by měli významnější pozornost médií či reklamní sloupky v novinách či televizi. Dorůstá tak celá nová generace, kterou nejvíce formují právě youtubeři. Proč taková změna nastala tak rychle?
Kořeny youtuberů sahají mezi klasické píšící bloggery, začínající tvořit od poloviny 90. letech. Bloggerem se de facto mohl, a stále může, stát každý – stačí mu k tomu zajímavě (nebo klidně i nezajímavě) na určené weby opisovat své myšlenky, zážitky, postřehy.
Video vlivnější textu
Ačkoliv různí odborníci přikládali bloggerům velký význam, jejich vliv se v éře před všudypřítomným mobilním internetem a YouTube omezoval jenom na několik nejzajímavějších osobností, jejichž názory navíc dosáhly jenom do omezeného okruhu skalních fanoušků. Princip stojící za bloggery však stál na počátku vlogů (video blogů) a tak i youtuberů.
Oproti bloggování je video mnohem snadnější na recepci a má proto řádově více diváků. Není nutno nic říct, stačí sledovat. Náhodné video Pew Die Pie může mít půl milionu i milion zhlédnutí, což je pro inzerenty velmi atraktivní cifra. Takové seriály kabelových televizí mají na svou jedinou hodinovou epizodu často zhruba stejný nebo dokonce nižší počet diváků – rozdíl mezi nimi a youtubery však je, že tvorba seriálové epizody trvá nekonečněkrát déle.
Pew Die Pie
Právě ve snazší tvorbě videí lze spatřovat díl úspěchu youtuberů. Na druhou stranu, oproti dřívějším filmařům nebo komikům musejí youtubeři produkovat videa jako na běžícím pásu. Jejich branže vyžaduje odhodlání maratonce a nasazení sprintera.
Krom Olympu nejúspěšnějších však může solidní sledovanosti v řádu desítek tisíc diváků relativně rychle dosáhnout kterýkoliv jiný zajímavější kanál. I to je součást apelu celé branže – youtubeři jsou často doslova „jedním z nás“. To však neznamená, že tvoří videa čistě z pudu autorské sebezáchovy. Jenom málokdo by se však smířil s kariérou youtubera, kdyby z jeho činnosti rovněž nepramenily náležité zisky. Youtubeři žijí z reklamy – ti nejúspěšnější počítajízisk v milionech, i ti menší si však mohou přijít na desítky tisíc. O podobných cifrách si staří bloggeři mohli nechat jenom zdát. S takovou vidinou není divu, že se mezi úspěšné youtubery snaží zařadit stále více a více fanoušků nynějších youtuberů. Točit sebe sama při snaze o komiku se může zdát snadné…
Ladislav Loukota
Žádné komentáře:
Okomentovat