Ví se to léta, ale politici a státní orgány zatím jen přešlapovali na místě. Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) proto chce prosadit, aby od příštího roku bylo stáčení tachometrů a nabízení takové služby trestným činem nebo alespoň přečinem. [celá zpráva]
KOMENTÁŘ DNE:
 Pěna dní kolem Štrasburku - Co víme a co bychom měli vědět před volbami do Evropského parlamentu, rozebírá Jaroslav Šonka. Čtěte zde >>
Jak ve středu oznámil, po přetáčení by šla Česká obchodní inspekce. „Občané přicházejí o miliardy korun za ojetá auta, která jsou nebezpečná nejen jim samým,“ prohlásil Mládek.
Podle společnosti Cebia je u dovozů stočeno šest ojetin z deseti. „Nejčastěji jsou do ČR dováženy čtyři roky staré vozy z aukcí v zahraničí s vysokým stavem tachometru kolem 300 až 400 tisíc kilometrů. Tachometry se stahují na v průměru 150 tisíc km,“ řekl Právu Martin Pajer z Cebie, která se na odhalování podvodných ojetin specializuje.

Systém Eucaris je často slepý 

Upozornil, že k těmto vozidlům není k dispozici žádný zápis ze Stanice technické kontroly v zahraničí a první zápis STK vznikne až v Česku po dovozu. Podle prezidenta ÚAMK Oldřicha Vaníčka evropské autokluby začaly prosazovat vytvoření celoevropské kilometrové databanky.
Tento evropský systém Eucaris, který má přinést ochranu proti stáčení tachometrů tím, že by se do něj průběžně a povinně hlásily údaje ze servisů, je ale nyní mnohdy slepý.
Ilustrační foto
Ilustrační foto
Žádný údaj o stavu tachometru v okamžiku dovozu v něm totiž zkrátka není uveden, takže není co konfrontovat. „Potíž je i v tom, že do systému Eucaris budou mít přístup výhradně orgány statní správy a zákazník-fyzická osoba ani firma si nebude moci prověřit vozidlo ještě před tím, než si je koupí nebo doveze do České republiky,“ uvedl Pajer.

Pravice se bála tvrdých postihů 

Už fakt, že o ojetině chybějí v souvislé časové ose údaje v nezávislé databázi, jako je například další systém Autotracer, by proto měl být pro kupujícího vážným varováním. Aby za přetočení tachometru byly až dva roky vězení, navrhoval už v roce 2010 tehdejší poslanec Věcí veřejných Stanislav Huml (nyní ČSSD). V parlamentu to ovšem neprošlo.
Pravice argumentovala tím, že tak tvrdý postih nelze připustit. Přitom se odhaduje, že přetočený tachometr má v ČR až jeden milión ojetých vozidel a zhruba 20 procent jich bylo podvodně omlazeno zfalšováním dokladů. Že se Česko doslova stalo pračkou podvodně omlazených aut, potvrzuje i předseda Asociace prodejců použitých automobilů Petr Přibyl.
Asociace i dva největší autobazary snahu Mládka přitvrdit vůči přetáčečům podporují. „Dnes se totiž mohou zákazníci podvodníkům bránit jen tím, že nekoupí auto, které nemá prokazatelnou servisní historii,“ konstatoval Přibyl. Podle něj  je to téma srovnatelné s pančovaným alkoholem. Vždyť takto omlazená vozidla bývají i zdrojem smrtelných nehod.

Údaje se získávají těžko 

Celá řada servisních knížek je navíc již v elektronické podobě. Potíž je ale v tom, že k údajům v nich se lidé kupující ojetiny dostávají velmi těžce.
„Servisní knížky a záznamy STK by se tedy měly stát veřejně dostupnými, tak jako je tomu při prodeji nemovitostí, kdy má každý možnost nahlédnout do listu vlastnictví,“ řekl v ČT Přibyl.
Češi si také často mylně myslí, že kupují ojetinu z Německa, kde jsou kvalitní silnice a servis. „Jenže řada vozidel ve skutečnosti pochází z jiných evropských i zámořských zemí a původ v Německu má pouze zdánlivě. Vozidla jsou totiž v Německu při převozu z jiné země jen krátce zaregistrována a získají německé doklady,“ upozorňuje Pajer.